SPRAWOZDANIE
Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakrzewo"
z działalności w roku 2008
W okresie od 1.01.2008 r. do 31.12.2008 r. Rada Nadzorcza Spółdzielni pracowała w składzie jn.:
-
Zenon Kwiatkowski - przewodniczący
-
członkowie: Jerzy Chrabąszcz, Ryszard Goryszewski, Edward Hoppe, Tadeusz Mikulski, Henryk Rudak, Roman Szwarc, Włodzimierz Tomporowski, Władysław Wigurski, Jan Witkowski, Tadeusz Pietrzak (do 26.05.2008 r., w związku z rezygnacją ze względu na stan zdrowia). Od 26.05.2008 r. członkiem Rady została Pani Lidia Kacała, jako pierwsza wśród zastępców członków Rady Nadzorczej wybranych na Zebraniu Przedstawicieli Członków w dniu 26.06.2006 r. na kadencję 2006-2010.
W ramach obecnej Rady funkcjonują 3 komisje problemowe:
-
Rewizyjna, pod przewodnictwem Władysława Wigurskiego,
-
Eksploatacji, inwestycji i remontów, na czele której stoi Edward Hoppe,
-
Społeczno-kulturalna i spraw porządku publicznego, pod kierownictwem Tadeusza Mikulskiego.
Przewodniczący Rady, jego zastępca, sekretarz i przewodniczący komisji problemowych tworzą Prezydium Rady.
Realizując zadania wynikające z ustawy Prawo spółdzielcze, jak też wypełniając inne obowiązki wynikające ze Statutu Spółdzielni, Rada Nadzorcza w 2008 r. odbyła 12 posiedzeń plenarnych i 1 posiedzenie Prezydium. Komisje problemowe zebrały się w sumie na 19 posiedzeniach: Rewizyjna - 11 razy, Eksploatacji, inwestycji i remontów - 4 razy (plus uczestnictwo w 15 przetargach na wybór wykonawców prac remontowych w zasobach Spółdzielni oraz najem lokali użytkowych), Społeczno-kulturalna i porządku publicznego - 6 razy. Przebieg wszystkich posiedzeń Rady i jej organów został zaprotokołowany.
Posiedzenie Rady Nadzorczej i jej organów odbywały się w oparciu o plany pracy, regulaminy i przepisy prawa. Decyzje istotne dla funkcjonowania Spółdzielni podejmowane były przez Radę w formie uchwał. Ogółem w 2008 roku Rada podjęła 35 uchwał. Sprawy wymagające bardziej dogłębnej analizy rozpatrywane były wcześniej na komisjach.
Działania Rady koncentrowały się na szeregu różnych zagadnieniach pracy bieżącej Spółdzielni. W szczególności w kręgu zainteresowania Rady były sprawy związane z utrzymaniem stabilnej pozycji ekonomicznej Spółdzielni. Wyrazem takiego ukierunkowania były cokwartalne analizy wyników działalności Spółdzielni. Podstawę do analiz stanowił plan społeczno-gospodarczy na rok 2008 uchwalony przez Radę w dniu 28.01.2008 r., z częściową korektą z dnia 27.10.2008 r. Do przestrzegania planu przez Zarząd Rada nie miała uwag.
Realizacja planu społeczno-gospodarczego wiązała się z koniecznością dokonania zmian niektórych stawek opłat na lokalach mieszkalnych. Uwzględniając wnioski Zarządu Rada, po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej wyraziła na posiedzeniu w dniu 18.12.2008 r. pozytywną opinię na podwyżki stawek opłat od 1 stycznia 2009 r. w pozycjach:
1) zimna woda i odprowadzenie ścieków - z 5,14 zł/m3 na 5,78 zł/m3,
2) ryczałt za gaz - z 6,21 zł/osobę na 7,19 zł/osobę.
3) legalizacji wodomierzy z 0,80 zł/szt. na 1,00 zł/szt.
4) odpis na fundusz remontowy z 1,40 zł/m2 na 1,50 zł/m2, w tym:
- nieruchomość wspólna - z 0,98 zł/m2 na 1,05 zł/m2
- mienie Spółdzielni - z 0,42 zł/m2 na 0,45 zł/m2.
5) fundusz remontowy dźwigów - z 3,00 zł/osobę na 3,50 zł/osobę.
6) konserwacja dźwigów - z 4,00 zł/osobę na 4,50 zł/osobę.
7) odpis na działalność społ. kulturalną - z 0,11 zł/m2 na 0,13zł/ m2.
Poza tym z dniem 1.01.2009 r., nawiązując do uchwały Rady Miasta w Elblągu z dnia 20.11.2008 r. nr XVIII/379/2008, wprowadzono nową pozycję opłat pn. „odprowadzenie ścieków w postaci wód opadowych i roztopowych", w wysokości 0,03 zł/m2.
Rada Nadzorcza poddawała okresowym analizom kształtowanie się płatności za lokale. Na koniec 2008 r. zaległości podstawowe na lokalach mieszkalnych 3 950 478,81 zł, a z odsetkami i kosztami sądowymi - 4 425 164,24 zł. Celem zmniejszenia poziomu zadłużeń Rada zaleciła Zarządowi Spółdzielni dalszą bardziej zintensyfikowanie prac windykacyjnych poprzez kierowanie do Rady wniosków o wykreślanie ze Spółdzielni osób uporczywie wstrzymujących się z regulowaniem swych zobowiązań, przeprowadzanie rozmów upominawczych z osobami wcześniej pozbawionymi tytułów prawnych do lokali i niepłacącymi w dalszym ciągu za lokale, kontynuowanie odcięć dopływu sygnału tvk osobom z ponad 3-miesięcznymi zadłużeniami, egzekwowanie od Gminy Miasta Elbląg przyspieszenia wykonywania zamian mieszkań w ramach zawartego porozumienia, a w przedmiocie zadłużeń na lokalach użytkowych - wypowiadania umów najmu.
W drodze uchwał Rada Nadzorcza postanowiła w 2008 r. o wygaśnięciu spółdzielczych lokatorskich praw do lokali mieszkalnych, po odbyciu wcześniejszych rozmów wyjaśniających, 4 osobom posiadającym bardzo duże zaległości w opłatach eksploatacyjnych. Wkrótce dwoje z nich spłaciły całe zadłużenia zostały im anulowane uchwały o wygaśnięciu praw do lokali. W stosunku do 10 osób, wykluczonych ze Spółdzielni w poprzednich latach, wydano, w związku ze spłatą całego zadłużenia, pozytywne opinie o możliwości przywrócenia przez Zarząd Spółdzielni członkostwo SM „Zakrzewo".
Niezależnie od sprawowania przez Radę Nadzorczą funkcji kontrolnych Spółdzielnia poddana została, w ramach uregulowań ustawowych, kontroli przez niezależnego biegłego rewidenta z zakresu sporządzenia sprawozdania finansowego za rok 2008. Rada z satysfakcją przyjęła opinię i raport biegłego z badania sprawozdania finansowego. Było ono przedmiotem analizy na posiedzeniu plenarnym w dniu 20.04.2009 r.
Zgodnie z ustawą Prawo spółdzielcze przeprowadzona została lustracja pełna działalności SM „Zakrzewo" pod względem legalności, gospodarności i rzetelności za okres od dnia 01.01.2005 r. do dnia 31.12.2007 r. Lustracja trwała od 15.09.2008 r. do 31.12.2008 r., którą przeprowadził lustrator Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych RP w Warszawie. Omówienie wyników lustracji nastąpiło na posiedzeniu w dniu 26.02.2009 r., gdzie prowadzący lustrację podkreślił wysoki profesjonalizm w zarządzaniu Spółdzielnią, a list polustracyjny nie formułuje żadnych zaleceń ani wniosków do Zebrania Przedstawicieli Członków.
Jak zwykle istotną wagę przywiązywała Rada do prowadzenia przez Spółdzielnię działalności społeczno-kulturalnej. Zapoznano się m.in. ze stanem przygotowań Spółdzielczego Domu Kultury do organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży w okresie ferii zimowych i wakacji, a po ich zakończeniu - poddano je ocenie.
Członkowie Rady sprawowali dyżury w poniedziałki w siedzibie Zarządu Spółdzielni w godzinach od 1600 do 1700. W 2008 r. do dyżurujących zgłosiło się 9 interesantów w sprawach: uciążliwości związanych z wymianami drzwi przez lokatorów, zakłóceń spokoju w miejscu zamieszkania przez sąsiada i jego gości, szumów w instalacji c.o., zastrzeżeń do porządku w budynku przy ul. Robotniczej 250 i jego obejściu, usterki zamka w drzwiach wejściowych do budynku, sposobu rozliczenia zużycia wody na koniec I półrocza 2008 r. Z przyjęć interesantów prowadzony jest rejestr zgłoszeń. Wnoszone uwagi przekazywane są do Zarządu Spółdzielni. O sposobie ich realizacji informowani są interesanci i Rada Nadzorcza.
Realizując przyjęty plan pracy Rada Nadzorcza na bieżąco oceniała pracę Zarządu Spółdzielni. Do efektów prac Zarządu Rada nie wnosi uwag.
Biorąc pod uwagę całokształt pracy Spółdzielni w 2008 r., pozytywną opinię biegłego rewidenta z badania rocznego sprawozdania finansowego oraz pozytywny wynik pełnej lustracji, Rada Nadzorcza wnioskuje do Zebrania Przedstawicieli Członków o udzielenie absolutorium za rok 2008 Zarządowi Spółdzielni w osobach: Urszula Orłowska-Budo - Prezes Zarządu, Grzegorz Kluczewski - Z-ca Prezesa Zarządu ds. Technicznych, Czesław Walas - Członek Zarządu.
Sekretarz Rady Nadzorczej Przewodniczący Rady Nadzorczej
Włodzimierz Tomporowski Zenon Kwiatkowski