• Błąd zdjęcia
  • Błąd zdjęcia
  • Błąd zdjęcia
  • Błąd zdjęcia
  • Błąd zdjęcia
  • Błąd zdjęcia

Protokół z Zebrania Przedstawicieli Członków SM Zakrzewo

poniedziałek, 20.07.2009

P R O T O K Ó Ł

Zebrania Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mieszkaniowej

„Zakrzewo" w Elblągu z dnia 22 czerwca 2009 r.

 

Obecni:

  • 1) przedstawiciele członków w liczbie 57 na 83 uprawnionych, wg listy obecności stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego protokołu,
  • 2) Rada Nadzorcza Spółdzielni,
  • 3) Zarząd SM „Zakrzewo" w pełnym 3-osobowym składzie,
  • 4) kierownicy komórek organizacyjnych i samodzielne stanowiska odpowiedzialne za węzłowe odcinki pracy Spółdzielni oraz radcy prawni.

Przebiegowi Zebrania przyglądała się w charakterze obserwatorów, zgodnie z dopuszczającym taką ewentualność zapisem § 5 ust. 2 regulaminu obrad, grupa kilkunastu członków Spółdzielni.

Poprzedzając przystąpienie do obrad Prezes Zarządu Spółdzielni oznajmiła, że Zebranie jest od początku nagrywane na ścieżce dźwiękowej przez firmę profesjonalną pod kątem wykorzystania zarejestrowanych materiałów do protokołu oraz ewentualnych postępowań sądowych. Równocześnie Prezes widząc ustawioną wśród obserwatorów Zebrania kamerę zaapelowała o odstąpienie od nagrywania.

Przystąpienie do obrad poprzedziła zapowiedź przez kierownika Spółdzielczego Domu Kultury 15 - minutowego koncertu pianistycznego w wykonaniu Aleksandry Tomaszewskiej, absolwentki Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, która zagrała 3 kompozycje G. Gershwina.

1.Otwarcie Zebrania

Zebranie zagaił przewodniczący Rady Nadzorczej Spółdzielni Zenon Kwiatkowski. Otwierający obrady stwierdził, iż Zebranie zwołane zostało zgodnie z § 29 ust. 1 i § 30 ust. 1 i 2 Statutu Spółdzielni. W chwili otwarcia Zebrania uczestniczyły w nim 54 osoby, a to oznacza,     iż jest ono zdolne już do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

2. Wybór Prezydium Zebrania

Na przewodniczącego Zebrania wybrano Jerzego Chrabąszcza - 44 głosami, na zastępcą przewodniczącego Ireneusza Karmana - 50 głosami, a na sekretarza - Lidię Kacałę - 52 głosami.

Wyborów dokonano w odrębnych trzech głosowaniach, w każdym przypadku jednogłośnie, tj. bez głosów przeciwnych.

Dalszy ciąg Zebrania poprowadził wybrany Przewodniczący.

 

3. Wybór komisji mandatowo-skrutacyjnej i wnioskowej

W skład komisji niezbędnych do realizacji porządku obrad wybrano:

  • - do Komisji mandatowo-skrutacyjnej: Wiesławę Bohutyn, Bogdana Kazio, Danutę Pietruszewską,
  • - do Komisji wnioskowej: Krzysztofa Borawskiego, Różę Bralewską, Józefa Zająca.

Wyboru wszystkich ww. osób dokonano w dwóch odrębnych głosowaniach jednogłośnie 54 głosami.

W trakcie wyborów padła uwaga z sali, że jeden z obserwatorów Zebrania, pomimo że Prezes Zarządu prosiła o nienagrywanie Zebrania, nie zastosował się do tego i w dalszym ciągu filmuje obrady z kamery, na co nie powinno być zgody, zwłaszcza gdy materiały takie mogą być później rozpowszechniane publicznie, jak to ma już miejsce na stronie internetowej Obywatelskiego Stowarzyszenia Uwłaszczeniowego.

W tej sytuacji Przewodniczący Zebrania postanowił, by rozstrzygnąć w drodze głosowania, czy dopuszcza się możliwość nagrywania przebiegu Zebrania innym sprzętem niż przygotował do celów dokumentacyjnych organizator, czyli Zarząd Spółdzielni. W głosowaniu jednogłośnie 53 głosami postanowiono, że przebieg Zebrania będzie rejestrowany wyłącznie na fonii  i przez firmę działającą na zlecenie Spółdzielni. Równocześnie, biorąc pod uwagę wyniki głosowania, Przewodniczący poprosił, aby od tej chwili definitywnie zaprzestano dalszego nagrywania Zebrania z kamery przyniesionej przez osoby z grona obserwatorów. Prośba ta nie poskutkowała. Upór z wyłączeniem kamery wywołał sprzeciwy wśród kilku uczestników Zebrania nie godzących się stanowczo na prezentowanie ich wizerunków nie wiadomo do jakich celów służących (np. do działalności politycznej), jak to czyni prezes Obywatelskiego Stowarzyszenia Uwłaszczeniowego w Elblągu. Zabierając głos Prezes Zarządu Spółdzielni oznajmiła, że również jest przeciwna nagrywaniu swego wizerunku z kamery przyniesionej bez zgody gospodarza Zebrania, pamiętając o kilkunastu sprawach sądowych inicjowanych na przestrzeni ostatnich      5 lat przez obecnego na sali w okolicach kamery Witolda Ładę, występującego w zależności od okoliczności i czasu w charakterze członka Spółdzielni, prezesa Obywatelskiego Stowarzyszenia Uwłaszczeniowego oraz radnego sejmiku województwa Warmińsko - Mazurskiego.

Na wezwania do wyłączenia kamery zareagował jeden z grupy obserwatorów, oznajmiając, iż jest członkiem Spółdzielni i ma prawo uczestniczyć w Zebraniu organizowanym przez Spółdzielnię, jak też, że jego zdaniem przebieg Zebrania może być rejestrowany przez każdą osobę w świetle § 21 ust. 4 regulaminu obrad. Na prośby kilku uczestników Zebrania o podanie nazwiska wymieniony nie zareagował, choć części było wiadomym, że jest to Witold Łada. Replikując na wystąpienie poprzednika Przewodniczący Zebrania przytoczył § 28 ust. 71 Statutu Spółdzielni, zgodnie z którym członek niebędący przedstawicielem może uczestniczyć w Zebraniu, o czym swój zamiar powinien zgłosić na piśmie Zarządowi Spółdzielni najpóźniej w dniu odbycia zebrania grupy członkowskiej poprzedzającej dane Zebranie Przedstawicieli Członków. Wymogu takiego wspomniany nie spełnił.

Wobec problemów ze sprawnym kontynuowaniem założonego porządku obrad Przewodniczący poprosił, w sytuacji gdy nikt nie wyraża zgody na nagrywanie przebiegu Zebrania          z przyniesionej kamery, o jej wyniesienie. W uzupełnieniu Prezes Zarządu poparła Przewodniczącego, przywołując fakt nagrywania Zebrania Grupy Członkowskiej Spółdzielni w dniu 6.05.br. przez jednego z jego uczestników z ukrytej kamery (prawdopodobnie znajdującej się w telefonie komórkowym) a następnie wybiórcze zamieszczenie fragmentów tamtego Zebrania na stronie internetowej Obywatelskiego Stowarzyszenia Uwłaszczeniowego. Zachodzi zatem pytanie, czyją własnością jest znajdująca się dziś na sali kamera?  Pytanie takie powtórzył Przewodniczący Zebrania, prosząc zarazem o zgłoszenie się właściciela i ponownie zaapelował o jej wyniesienie. Wobec niedostosowania się do apelu, Prezydium Zebrania zarządziło 10-minutową przerwę w obradach.

Wznawiając obrady Przewodniczący Zebrania ogłosił komunikat, że kamera - wobec nieprzyznawania się nikogo do jej własności - znajduje się w dyspozycji Prezydium Zebrania i zostanie ona zwrócona właścicielowi - jeśli taki się ujawni - tuż po zakończeniu Zebrania.

4. Przyjęcie porządku obrad Zebrania

Zebranie przyjęło 55 głosami przy 2 głosach przeciwnych 18-punktowy porządek obrad, rozesłany ze stosownym wyprzedzeniem i dostarczony za pokwitowaniem przyjęcia wszystkim przedstawicielom członków.

 

5. Przyjęcie protokołu z  Zebrania Przedstawicieli Członków odbytego w dniu 30.06.2008 r.

Protokół z Zebrania Przedstawicieli Członków, które odbyło się 30 czerwca 2008 r. został wyłożony do wglądu na 14 dni przed obecnym Zebraniem, o czym powiadomiono wszystkich przedstawicieli członków. Z uzyskanych informacji wynika, że do protokołu tamtego nie wniesiono uwag.

Zebranie jednogłośnie 57 głosami przyjęło protokół z dnia 30.06.2008 r. bez odczytywania jego treści.

 

6. Rozpatrzenie sprawozdania za rok 2008 Rady Nadzorczej Spółdzielni

Na wniosek obecnych odstąpiono jednogłośnie 55 głosami od odczytywania treści sprawozdania z działalności w roku 2008 Rady Nadzorczej, gdyż zamieszczono je w materiałach informacyjnych na Zebranie i każdy mógł się wcześniej z nim zapoznać.

7. Rozpatrzenie sprawozdania za rok 2008 Zarządu Spółdzielni wraz z informacją o realizacji uchwał i wniosków z ubiegłorocznego Zebrania Przedstawicieli Członków

Na wstępie o głos poprosił Zastępca Prezesa Zarządu Spółdzielni Grzegorz Kluczewski, który złożył następujące oświadczenie „ Nawiązując do korespondencji pomiędzy mną a członkiem Spółdzielni panią Danutą Zwierską informuję, że jeżeli pani Danuta Zwierska poczuła się urażona za słowa, cyt. „ To jest ta pani Zwierska, która jest skłócona z lokatorami", które wg niej wypowiedziałem na ostatnim Zebraniu Przedstawicieli Członków, to proszę by przyjęła moje przeprosiny. Przepraszam.".

Na zapytanie Przewodniczącego Zebrania kierowane do Teodozji Moczadłowskiej, która tę kwestię podniosła w punkcie nr 3 porządku obrad obecnego Zebrania o ustosunkowanie się do wypowiedzi Zastępcy Prezesa, wymieniona oznajmiła, że złożone oświadczenie ją satysfakcjonuje.

Po tym decyzją jednogłośnie 57 głosami, postępując analogicznie jak w punkcie  nr 5, odstąpiono również od czytania sprawozdania z działalności Zarządu w 2008 r.

 

8. Rozpatrzenie sprawozdania finansowego Spółdzielni za rok 2008

Ze sprawozdaniem finansowym, jak i opinią biegłego rewidenta, można było wcześniej zapoznać się w wyznaczonym czasie, w siedzibie SM „Zakrzewo". Poza tym zostały one zamieszczone w materiałach sprawozdawczych.

I w tym przypadku również - jednogłośnie 57 głosami - odstąpiono od odczytywania sprawozdania.

 

9. Dyskusja nad sprawozdaniami Rady Nadzorczej, Zarządu i finansowym za rok 2008.

Głos zabrali:

  • 1. T. Moczadłowska: pytanie, dlaczego niektóre budynki (zazwyczaj wysokie) przy rozliczeniu zużycia wody miały dwukrotną nadpłatę, a budynki niskie, w tym przy ul. Wiejskiej 20 - niedopłatę. Poza tym wskazanym byłoby włączenie do odczytów wodomierzy zbiorczych czynnika społecznego, jak również konsekwentnie, tak jak dotychczas, rozliczanie zużycia wody dwa razy w roku.

Odpowiadając Prezes Zarządu poinformowała, iż rozliczanie różnic między wskazaniami wodomierzy głównych a wskazaniami wodomierzy indywidualnych odbywa się na podstawie przepisów określonych w ustawach. Zgodnie z zapisami ustawowymi możliwa jest tylko zmiana metodologii rozliczania różnic w drodze, np. przejścia z proporcjonalnego zużycia w m3 na rozliczanie od ilości zamieszkałych w lokalu osób bądź od metrażu lokalu. Ponadto Z-ca Prezesa ds. Technicznych wyjaśnił zasadę działania wodomierzy indywidualnych i zbiorczych, wskazując tym samym przyczyny powstawania różnic we wskazaniach. Zaznaczył też, iż dwukrotne rozliczanie w ciągu roku odczytów wodomierzy wykazywało bardzo duże rozbieżności między wskazaniami sumy liczników indywidualnych i głównych, wobec czego ograniczono się w bież. roku tylko do jednego odczytu (na dzień 31.12.2009 r.) zakładając, że różnice będą mniejsze. Problemem jest, iż część lokatorów stosuje neomagnesy, które zakłócają pracę wodomierzy.

  • 2. J. Zając - zwrócił uwagę na bardzo duże, utrzymujące się od kilku lat zadłużenia w płatnościach za lokale mieszkalne. Ze statystyki przedstawionej przez Spółdzielnię wynika, że 4 nieruchomości posiadają zadłużenia ponad 25 %. W tej sytuacji należałoby uczulić lokatorów, iż przy bardzo dużych zaległościach nie będą wykonywane na ich nieruchomościach prace remontowe.

Prezes Zarządu wyjaśniła, iż Spółdzielnia podejmuje wszelkie możliwe prawem działania windykacyjne wobec osób zalegających z opłatami eksploatacyjnymi. Widoczne efekty powinny nastąpić w bieżącym roku po tym jak Spółdzielnia, w ramach realizacji uchwały    z ubiegłorocznego Zebrania Przedstawicieli, podpisała umowę z Krajowym Rejestrem     Długów o świadczeniu usług przy dochodzeniu swoich wierzytelności.

 

  • 3. T. Arbart - zapytała się o wysokość niedoboru na zimnej wodzie w 2007 r.

W odpowiedzi główna księgowa Spółdzielni stwierdziła, iż niedobór na zimnej wodzie jest stały i kształtuje się w podobnej wysokości w latach 2007 i 2008.

  • 4. A. Raczyńska - wniosła, nawiązując do poprzedniego głosu, o nawiązanie współpracy międzyspółdzielczej dla podzielenia się uwagami w sprawie metod rozliczania zużycia zimnej wody.
  • 5. W. Tomporowski - przypomniał, iż w okresie instalowania pierwszych wodomierzy indywidualnych do odczytów wodomierzy doliczano 1 m3 wody użytkowej. Gdyby podobnie obecnie postępowano problem niedopłat byłby nie tak drastyczny.

Na tym dyskusję zakończono.

 

10. Zatwierdzenie sprawozdań Rady Nadzorczej Spółdzielni, Zarządu Spółdzielni i finansowego Spółdzielni

Przystąpienie do głosowań nad uchwałami poprzedzono rozeznaniem się w kwestii ilości uczestników Zebrania. Z protokołu nr 1 Komisji mandatowo - skrutacyjnej wynika, że na 83 przedstawicieli członków uprawnionych do podejmowania uchwał na obecne Zebranie przybyło 57 przedstawicieli, co stanowi spełnienie wymogu § 31 ust. 3 Statutu Spółdzielni o zdolności Zebrania do podejmowania uchwał. Protokół Komisji stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Tym samym przystąpiono do głosowań nad pierwszymi 3 uchwałami, które otrzymują brzmienia:

  • 1. Zebranie Przedstawicieli Członków jednogłośnie 55 głosami podjęło uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania Rady Nadzorczej z działalności w 2008 roku - Uchwała nr 1.
  • 2. Zebranie Przedstawicieli Członków jednogłośnie 57 głosami podjęło uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania Zarządu Spółdzielni z działalności w 2008 roku - Uchwała nr 2.
  • 3. Zebranie Przedstawicieli Członków jednogłośnie 57 głosami podjęło uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Spółdzielni za rok 2008 - Uchwała nr 3.

 

11. Rozliczenie wyniku finansowego Spółdzielni za rok 2008

W projekcie uchwały w sprawie rozliczenia wyniku finansowego Spółdzielni za rok 2008 przewidziano dwa warianty:

I - dofinansowanie eksploatacji i utrzymania nieruchomości mieszkaniowych członków,

II -dofinansowanie funduszu remontowego.

Na zapytania T. Moczadłowskiej i E. Bednarka, proszących o dodatkowe wyjaśnienia sprawy, Prezes Zarządu i Główna Księgowa poinformowały o elementach składowych przeznaczenia kwoty rozliczenia gdyby zdecydowano się na wariant I, którymi są: utrzymanie stanu sanitarnego osiedla, oświetlenie, ubezpieczenie mienia, fundusz wynagrodzeń itp. Z kolei przyjmując wariant II należałoby kwotę wyniku, stosunkowo niewielką, podzielić wśród wszystkich nieruchomości.

W następstwie głosowania Zebranie Przedstawicieli Członków podjęło uchwałę     w sprawie przeznaczenia wyniku finansowego Spółdzielni za rok 2008 w kwocie 194 609,66 zł na dofinansowanie eksploatacji i utrzymania nieruchomości mieszkaniowych członków, oddając za tym 50 głosów przy 2 przeciwnych - Uchwała nr 4.

W związku z przyjęciem wariantu I nad projektem wariantu II nie głosowano.

 

12. Zapoznanie z treścią listu polustracyjnego lustracji pełnej działalności Spółdzielnia za okres od 1.01.2005 r. do 31.12.2007 r. przeprowadzonej przez Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych RP w Warszawie

Pełną treść listu zamieszczono w materiałach sprawozdawczych. Obszernej jego prezentacji dokonała Prezes Zarządu, zaznaczając na wstępie, iż do obowiązków Spółdzielni należy, zgodnie z art. 91 § 1 Prawa spółdzielczego, poddanie się okresowo raz na 3 lata lustracji od strony legalności, gospodarności i rzetelności całości działania. List polustracyjny nie zawiera żadnych wniosków do decyzji Zebrania Przedstawicieli Członków.

W dyskusji T. Moczadłowska zapytała się o przyczyny niestosowania w Spółdzielni statutu uchwalonego przez Zebranie Przedstawicieli Członków w dniu 29.11.2007 r.

Wyjaśnień udzielił Radca Prawny Spółdzielni przywołując fakty związane z zaskarżeniem Statutu z dn. 29.11.2007 r. w trybie postępowania sądowego, jako aktu opierającego się o przepisy niekonstytucyjne, zakwestionowane wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Tym samym m.in. do czasu zarejestrowania zmian statutu, zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dn. 14.06.2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, najwyższym organem samorządu spółdzielczego SM „Zakrzewo" jest Zebranie Przedstawicieli Członków.

 

 

13. Udzielenie absolutorium za rok 2008 członkom Zarządu Spółdzielni

W głosowaniach jawnych Zebranie Przedstawicieli Członków udzieliło absolutorium za rok 2008:

  • 1) Prezesowi Zarządu, Urszuli Orłowskiej-Budo, jednogłośnie 57 głosami - Uchwała nr 5,
  • 2) Zastępcy Prezesa Zarządu Grzegorzowi Kluczewskiemu, jednogłośnie 57 głosami - Uchwała nr 6,
  • 3) Członkowi Zarządu, Czesławowi Walasowi, jednogłośnie 57 głosami - Uchwała nr 7.

 

 

14. Podjęcie uchwał w sprawach:

  • 14.1. Oznaczenie najwyższej sumy zobowiązań, jakie mogą być zaciągnięte w 2009 r. z przeznaczeniem na termomodernizację elewacji i remont balkonów budynków przy ul. Kalenkiewicza 1 - 17, zgodnie z ustawą z dnia 21.11.2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Omówienia zagadnienia dokonali Prezes Zarządu i Zastępca Prezesa ds. Technicznych, którzy scharakteryzowali zakres prac przewidywanych do wykonania i dlaczego zdecydowano się na objęcie nimi akurat tych budynków oraz źródła sfinansowania. W sumie koszt wspomnianego zadania, jak wynika to ze sporządzonej ekspertyzy technicznej, zamknąłby się w granicach do 9 mln zł, w tym 2 mln na remont balkonów (bez umorzenia). Sfinansowanie przedsięwzięcia możliwe byłoby z:

  • § kredytu zaciągniętego w banku w ramach ustawy z dn. 21.11.2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, obciążającego te nieruchomości, w 20 % umarzalnego; w tym kierunku poczyniono już wstępne, rokujące powodzenie rozmowy z bankami,

bądź

  • § kredytu z udziałem 50 - 80 % dotacji unijnych z tytułu przystąpienia Spółdzielni do lokalnego programu rewitalizacji Miasta Elbląg. Program ten zawiera wyśrubowane kryteria, których zasoby Spółdzielni w części nie spełniają, aktualnie są one jednak weryfikowane po kątem m.in. zmniejszenia stopnia wymagań.

W dyskusji pytano się o zakres robót przy modernizacji balkonów i czy objęte zostaną nimi w przyszłości inne budynki na osiedlu. Odpowiedzi twierdzącej udzielił Z-ca Prezesa ds. Technicznych. Poza tym zgłoszono, by treść projektu uchwały w tej sprawie, zawartej w materiałach informacyjnych, poszerzyć ten sposób, że po wyrazach „ lub zarządców budynku" dodać wyrazy „ lub rewitalizacji budynków w ramach programu lokalnego", tj. przyjęcie rozwiązania bardziej uniwersalnego przy ubieganiu się Spółdzielni o środki ze wspomnianych dwóch źródeł.

Po naniesieniu ww. zmiany treść ww. uchwały otrzymała następujące brzmienie:

„Zebranie Przedstawicieli Członków SM „Zakrzewo" działając na podstawie § 35 punkt 8 Statutu Spółdzielni upoważnia Zarząd Spółdzielni do zaciągnięcia w 2009 r. kredytu do wysokości    9 milionów zł z przeznaczeniem na termomodernizację elewacji i remont balkonów budynków przy ul. Kalenkiewicza 1 - 17, zgodnie z ustawą z dnia 21.11.2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów obowiązującą dla właścicieli lub zarządców budynku, lub rewitalizacji budynków w ramach programu lokalnego." - uchwała nr 8.

Uchwałę podjęto jednogłośnie 56 głosami.

14.2. Uzyskania zgody na wszczęcie postępowania cywilnego wynikającego z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 grudnia 2008 r. w kwestii uszczerbku majątkowego po stronie ogółu członków Spółdzielni

Wprowadzenia do zagadnienia dokonała Prezes Zarządu informując, że intencją przedkładania projektu uchwały do decyzji Zebrania Przedstawicieli Członków jest uzyskanie przez Spółdzielnię rekompensaty z tytułu uszczuplenia majątku SM „Zakrzewo" na skutek niekonstytucyjności niektórych postanowień ustawy z dn. 14.06.2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Z dokonanych wyliczeń wynika, że wartość mienia SM „Zakrzewo" po wejściu w życie ww. ustawy pomniejszyła się o 57 mln zł. Z kolei w skali roku utracono przychody w kwocie 0,8 mln zł. Niekonstytucyjność uregulowań zapisów ustawy z dn. 14.06.2007 r. wykazał wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dn. 17.12.2008 r. i część Spółdzielni w kraju podjęła już działania w kierunku dochodzenia poniesionego uszczerbku na mieniu. Koszt planowanej ekspertyzy zamykałby się w granicach 0,03 wielkości rocznego budżetu Spółdzielni. Nie chcąc być posądzonym przez członków Spółdzielni o zaniechanie działań odszkodowawczych, uruchomienie postępowania, o którym mowa, jest niezbędne.

W dyskusji jako jedyna głos zabrała H. Marciniak, która zgłosiła obiekcje do ponoszenia kosztów ekspertyzy przez Spółdzielnię, proponując - z racji, iż jest to problem ogólnokrajowy - czasowe odłożenie sprawy i włączenie w jej załatwienie Krajowej Rady Spółdzielczej.

Następstwem przedłożenia pod obrady Zebrania powyższej sprawy jest podjęcie uchwały o następującej treści:

„Zebranie Przedstawicieli Członków SM „Zakrzewo" w Elblągu upoważnia Zarząd Spółdzielni do opracowania ekspertyzy ekonomicznej mającej na celu określenie szacunkowej wielkości strat w kapitale Spółdzielni wynikających z realizacji przeniesienia odrębnej własności lokali mieszkalnych i użytkowych znajdujących się w zasobach Spółdzielni na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w kontekście uznania przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodne z Konstytucją RP art. 12 i 17 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych" - uchwała nr 9.

Uchwałę podjęto 51 głosami przy 1 głosie przeciwnym.

 

14.3. Rozliczenia kosztów zakupu ciepła na potrzeby centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej.

Po rozliczeniu przychodów i kosztów zakupu ciepła przez Spółdzielnię w 2008 r. na potrzeby c.o. i c.w.u. stwierdzono nadwyżkę po stronie przychodów w kwocie 250 439,23 zł. Kwotę powyższą Spółdzielnia zwróci lokatorom.

Dyskusji w tej sprawie nie było i podjęto uchwałę następującej treści:

„Zebranie Przedstawicieli Członków SM „Zakrzewo" w Elblągu upoważnia Zarząd Spółdzielni do rozliczenia nadwyżki przychodów nad kosztami zakupu ciepła przez                 SM „Zakrzewo" za rok 2008 w kwocie 250 439,23 zł, przyjmując za podstawę rozliczenia powierzchnię  lokali mieszkalnych znajdujących się w zasobach Spółdzielni. Kwota zwrotu za 1m2 powierzchni lokalu wyniesie 1,13 zł." - uchwała nr 10

Uchwałę podjęto jednogłośnie 45 głosami.

 

14.4. Przyjęcia koncepcji zagospodarowania terenu osiedla Zawada z podziałem na rejony,

Koncepcja zagospodarowania terenu osiedla Zawada uwzględniająca wytyczenie kilkaset dodatkowych miejsc postojowych dla samochodów, miejsc pod pojemniki na śmieci, zagospodarowanie zieleni itp. jest od kilku tygodni wyłożona w sali nr 5, I piętro budynku siedziby Spółdzielni i każdy zainteresowany może zapoznać się z nią oraz wnieść propozycję zmian poprzez dokonanie wpisu w specjalnie do tego celu wyłożonym zeszycie. Koncepcję tą wywieszono również na sali Zebrania.

W dyskusji głos zabrał jedynie Z. Bąk, którego zdaniem bardziej praktycznym rozwiązaniem dojazdu do parkingu na wysokości budynku przy ul. Rodz.Nalazków 4-7 byłoby wytyczenie wjazdu bezpośrednio od al. Odrodzenia. Z-ca Prezesa wyjaśnił, że propozycja taka z przyczyn formalnych nie wchodzi w rachubę, gdyż teren ten nie jest własnością Spółdzielni.

W tej sytuacji podjęto uchwałę następującej treści:

„Zebranie Przedstawicieli Członków SM „Zakrzewo" w Elblągu pozytywnie opiniuje założenia zagospodarowania przestrzennego terenu osiedla zawarte w „Koncepcji zagospodarowania terenu osiedla mieszkaniowego Zawada na terenie osiedla mieszkaniowego „Zakrzewo"   -  uchwała nr 11. Uchwałę podjęto jednogłośnie 48 głosami.

 

14.5. Przeznaczenia środków funduszu remontowego na wykonanie robót remontowych.

Zebranie Przedstawicieli Członków podjęło uchwałę o treści: „Zebranie Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakrzewo" wyraża zgodę do przeznaczenia kwoty wynikającej z konieczności robót ze środków funduszu remontowego na wykonanie robót remontowych w zakresie poprzedzonym ekspertyzą techniczną ustalającą, iż zachodzi konieczność ich realizacji na podstawie przepisów Prawa budowlanego obligujących do ich wykonania w przypadku stwierdzenia wystąpienia zagrożenia życia lub zdrowia osób, albo wystąpienia katastrofy budowlanej" - uchwała nr 12.

Uchwałę podjęto jednogłośnie 48 głosami.

 

15. Dyskusja w sprawach różnych

Głos zabrali:

  • 1. E. Bednarek - zobowiązać Zarząd Spółdzielni do wystąpienia do Urzędu Miasta Elbląg o pilne usunięcie topoli z terenów przyległych niebędących własnością Spółdzielni oraz nasadzenie w ich miejsce drzew nieuciążliwych dla mieszkańców osiedla.
  • 2. M. Łączyński:
  • - pytanie, czy można składać jeszcze propozycje do koncepcji zagospodarowania przestrzennego terenu osiedla. Odpowiedź Prezesa Zarządu - można.
  • - prośba o uporządkowanie pobocza drogi przy ul. Szarych Szeregów poprzez wycięcie krzaków i chwastów od strony Zakładu Konserwacyjno-Remontowego, utrudniających widoczność dla kierowców. Prezes Zarządu zapowiada zwrócenie się w tej sprawie do Urzędu Miejskiego, jako gospodarza tego terenu.
  • 3. T. Moczadłowska - pytanie, kiedy będą przenoszone na ul. Wiejskiej liczniki elektryczne z mieszkań do piwnic. Zastępca Prezesa ds. Technicznych wyjaśnił, że prace z tym związane trwają i będą one prowadzone sukcesywnie, wszędzie tam gdzie zachodzi tego potrzeba.

 

16. Rozpatrzenie wniosków z Zebrań Grup Członkowskich odbytych w dniach 4, 5 i 6.05.br.

Na Zebraniach Grup Członkowskich w dniach 4, 5 i 6.05.br. przyjęto w sumie 19 wniosków. Treść wniosków zamieszczono w materiałach sprawozdawczych na stronach 46 - 47. Po analizie merytorycznej każdego z wniosków Zebranie Przedstawicieli Członków postanowiło:

  • 1. Przyjąć do wykonania wnioski wg zestawienia w materiałach sprawozdawczych nr nr: 2, 4, 6-8, 10, 13, 15-17, tj.:
  • § rozpatrzyć możliwość remontu szczytów oraz ocieplenia budynku przy ul. Wiejskiej 3B,
  • § zagospodarować teren od strony ściany szczytowej przylegającej do Wspólnoty Mieszkaniowej budynku przy ul. Topolowej 15, celem zlikwidowania nielegalnego boiska,
  • § dokonać przeglądu terenów zielonych wokół nieruchomości Wiejska 3C - pod kątem modernizacji i estetyzacji ogrodzeń,
  • § rozpatrzyć możliwość wykonania zadaszonych obudów na pojemniki na śmieci,
  • § wystąpić do władz miasta o założenie progów spowalniających na ul. Wiejskiej w obrębie PKO i przedszkola,
  • § rozważyć możliwość założenia zaworów na grzejnikach na klatkach schodowych na niskiej zabudowie lub likwidację zbędnych grzejników,
  • § zamontować czasowe włączniki na klatkach schodowych w ramach oszczędności energii elektrycznej,
  • § podjąć działania, aby przyspieszyć ponowne otwarcie biblioteki publicznej na osiedlu,
  • § sprawdzić w Urzędzie Miejskim możliwość uzyskania dotacji z Unii Europejskiej na likwidację okładzin eternitowych i inne zadania programowe Spółdzielni,
  • § zagospodarować plac zabaw dla dzieci w rejonie ul. Armii Ludowej („górka"),
  • 2. Uwzględnić informację Zarządu o wykonaniu wniosków nr nr 1, 9, 11 i 18, a więc już nieaktualnych, tj.:
  • § uzupełnienie numeracji mieszkań poszczególnych klatek schodowych przy ul. Wiejskiej,
  • § wyjaśnienia sprawy zniszczenia nasadzeń żywopłotu przy ul. Robotniczej 244,
  • § dokonanie przeglądu stanu technicznego okien na klatkach schodowych budynku przy ul. Wiejskiej 27,
  • § zastępowanie zwykłych żarówek na klatkach schodowych na żarówki bardziej trwałe w eksploatacji,
  • § uzupełnienie śmietników w obrębie klatek wejściowych do budynków mieszkalnych.
  • 3. Oddalić wnioski nr nr 5, 12, 14 i 19 w sprawach:
  • § podjęcie uchwały oprotestowującej decyzję Prezydenta Miasta dot. uruchomienia Pogotowia Opiekuńczego w parku Modrzewie.

Głosowanie nad wnioskiem poprzedziło wprowadzenie dokonane przez jego autora - E. Bednarka powołującego się na zagrożenie bezpieczeństwa mieszkańców budynków przy ul. Wiejskiej oraz osób przybywających do parku Modrzewie. Wyraz temu dało około 100 osób, które złożyły protest na planowane usytuowanie Pogotowia w parku na piśmie w grudniu 2008 r. Odpowiedź Prezydenta Miasta Elbląga w tej sprawie nie zadowala autorów pisma (a może, jak twierdzi, zebrać podpisów znacznie więcej) i jest ona co do skutków postępowania uczestników Pogotowia, negatywnie ocenianych przez mieszkańców w obecnym miejscu pobytu przy ul. Bema, nieprawdziwa.

Odmienne zdanie zaprezentował J. Witkowski, przedstawiciel na obecne Zebranie a zarazem radny Rady Miejskiej w Elblągu. Zdaniem J. Witkowskiego przeniesienie siedziby wymuszone zostało uwarunkowaniami prawa unijnego stawiającego określone wymogi lokalowe dla prowadzenia działalności przez tego rodzaju placówkę. Budynek adaptowany w parku Modrzewie, jak też rejon w którym się on znajduje, standardy takie spełnia. Z Pogotowia korzystać będą nieletni nie obciążeni karnie ani nie oczekujący na rozprawy sądowe. Z tych przyczyn zapewnia on, że ze strony dzieci z Pogotowia nie było i nie będzie żadnego zagrożenia dla środowiska lokalnego w obrębie parku Modrzewie. Poza tym działania w tym kierunku zaszły na tyle daleko, że decyzja Prezydenta jest tu ostateczna.

Rozbieżności ocen próbowała wypośrodkować argumentami pedagogicznymi     L. Kacała powołując się na dobro dzieci, które z różnych przyczyn muszą korzystać       z Pogotowia, jak również fakt, iż po przeniesieniu do parku Modrzewie Pogotowia można liczyć na częstsze niż to ma miejsce obecnie profilaktyczne patrole służb porządkowych.

W głosowaniu wniosek o oprotestowanie decyzji Prezydenta Miasta został  oddalony 25 głosami przy 8 popierających;

  • § zainstalowanie liczników gazowych w mieszkaniach, tam gdzie są zbiorcze.

Oddalenie umotywowano względami ekonomicznymi, gdyż wiązałoby się to z bardzo dużymi wydatkami, niemożliwymi do poniesienia przez poszczególne nieruchomości.

  • § podjęcie działań w sprawie likwidacji anteny Centertel jako źródła emitowania szkodliwych dla zdrowia promieni radiowych na dachu budynku przy ul. Szarych Szeregów 1-2.

Antena przynosi dochody dla nieruchomości, na której się znajduje, natomiast ekspertyza techniczna, zdaniem Zastępcy Prezesa, nie wykazała zagrożenia zdrowia       i życia dla ludzi;

  • § montaż słupków zabezpieczających trawnik w rejonie ul. Armii Ludowej 4 - oddalenie ze względu na bezpieczeństwo ppoż.

 

Wyniki głosowania nad wszystkimi 19 wnioskami podane są w załączniku nr 1 do protokołu nr 2 Komisji mandatowo-skrutacyjnej, stanowiącego załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

17. Przyjęcie wniosków z Zebrania

Komisja wnioskowa zapisała w protokole obecnego Zebrania 5 wniosków. W wyniku głosowań Zebranie:

  • 1. Przyjęło wnioski:
  • § nr 1- w sprawie dokładniejszego zainteresowania się Zarządu Spółdzielni tematem rozliczenia zimnej wody (32 głosami przy 1 przeciwnym),
  • § nr 2 - dot. wycięcia topoli z terenów niebędących własnością Spółdzielni, przyległych do osiedla (35 głosami przy 1 przeciwnym),
  • § nr 3 - o zamontowanie oświetlenia wzdłuż chodnika łączącego al. Odrodzenia z ul. Armii Ludowej ( 33 głosami przy braku głosów przeciwnych),
  • § nr 4 - w sprawie zamontowania słupków na terenie wzdłuż ścieżki przylegającej do nieruchomości przy ul. Szarych Szeregów 1-2 (25 głosami przy 2 głosach przeciwnych).
  • 2. Oddaliło wniosek nr 5 w sprawie zmiany sposobu rozliczania wywozu nieczystości z obowiązującego od stycznia 2008 r. od ilości zamieszkałych w lokalu osób, na rzecz przywrócenia obciążania od metrażu powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego, motywowanego względami ekonomicznymi ogółu członków Spółdzielni (oddalenie 26 głosami przy 6 popierających).

Wnioski nr nr 3, 4 i 5 z Zebrania złożone zostały bezpośrednio do Komisji wnioskowej, na piśmie.

Protokół Komisji stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Zebranie Przedstawicieli Członków, uwzględniając wyniki głosowań podanych wyżej w punktach 16 i 17 porządku obrad, podjęło jednogłośnie 36 głosami uchwałę nr 13 w sprawie przyjęcia do realizacji przez Spółdzielnię 14 wniosków o treści jak w punktach 16.1. i 17.1.

 

18. Zamknięcie obrad

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący podziękował za uczestnictwo i dokonał zamknięcia Zebrania, co nastąpiło o godzinie 2115.

Integralną część protokołu stanowią materiały sprawozdawcze z działalności Spółdzielni w roku 2008, a w sytuacjach budzących kontrowersje co do wiarygodności zapisów protokołu - taśmy dźwiękowe będące w depozycie Spółdzielni.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokółowali:

Aleksandra Niewiarowska

Henryk Sułek

 

Sekretarz Zebrania                                Przewodniczący Zebrania

Lidia Kacała                                             Jerzy Chrabąszcz

 

Lista uchwał do pobrania w formacie PDF:

  1. Uchwała nr 1
  2. Uchwała nr 2
  3. Uchwała nr 3
  4. Uchwała nr 4
  5. Uchwała nr 5
  6. Uchwała nr 6
  7. Uchwała nr 7
  8. Uchwała nr 8
  9. Uchwała nr 9
  10. Uchwała nr 10
  11. Uchwała nr 11
  12. Uchwała nr 12
  13. Uchwała nr 13