Sprawozdanie
z działalności Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakrzewo” za rok 2012
Wypełniając obowiązki wynikające z artykułu 46 § 1 pkt.7 Ustawy „Prawo Spółdzielcze” oraz § 59 pkt. 5 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakrzewo” Rada Nadzorcza składa sprawozdanie ze swojej działalności za okres od dnia 01.01.2012 r. do 31.12.2012 r.
W roku 2012 Rada działała w składzie:
Elżbieta Szneidrowska ,Teodozja Moczadłowska, Ryszard Tomaszewski Jerzy Janiszewski, Danuta Zwierska, Bogdan Łepek, Czesław Boś, Jerzy Jedynak, Wiesław Pałka, Bożena Szewczyk, Wiesława Wigurska.
W ramach Rady działała;
-komisja rewizyjna
-komisja zasobowo-mieszkaniowa .
Pracami Rady Nadzorczej kierowało Prezydium Rady, w osobach przewodniczącej , zastępcy przewodniczącej, sekretarza i przewodniczących komisji problemowych.
Rada Nadzorcza działała w oparciu o przyjęty na 2012 r. harmonogram pracy oraz zajmowała się wszystkimi innymi zagadnieniami zaistniałymi w ciągu roku w ramach swoich uprawnień wynikających ze Statutu Spółdzielni i Regulaminu Rady Nadzorczej.
Rada Nadzorcza odpowiedziała na wszystkie pisma otrzymane od członków spółdzielni, jak również rozpatrzyła wszystkie odwołania członków od decyzji Zarządu.
Członkowie Rady Nadzorczej w każdy poniedziałek pełnili dyżury w siedzibie spółdzielni, odpowiadając na pytania lub przyjmując skargi i wnioski od mieszkańców osiedla oraz uczestniczyli jako obserwatorzy we wszystkich przetargach organizowanych przez Zarząd Spółdzielni.
Rada Nadzorcza w trakcie swojej pracy uchwaliła 64 uchwały.
Na szczególną uwagę zasługuje uchwała :
- w sprawie zmian w zasadach naliczania niektórych składników opłat
ponoszonych przez lokatorów z tytułu eksploatacji lokali mieszkalnych
i uchwały :
- w sprawie zmian w regulaminie zlecania dostaw i usług obcym wykonawcom,
- w sprawie uchwalenia regulaminu gospodarki finansowej Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakrzewo” w Elblągu.
Regulaminy te szczegółowo określają zasady postępowania. Ustalają wewnętrzny porządek i organizację. Określają prawa i obowiązki.
Protokoły z posiedzeń i uchwalane ustawy oraz regulaminy są dostępne dla zainteresowanych nimi członków spółdzielni w siedzibie Spółdzielni a uchwały i regulaminy także na stronie internetowej.
W trakcie całego okresu sprawozdawczego Rada Nadzorcza spółdzielni sprawowała nadzór i kontrolę zgodności działań Zarządu z obowiązującym porządkiem prawnym , organizacyjnym i finansowym oraz uchwałami podjętymi przez Walne Zgromadzenie. Poddawała szczegółowej analizie przedkładaną przez Zarząd Spółdzielni sprawozdawczość o przychodach, kosztach i wynikach spółdzielni, w wyniku, której wyodrębniała kolejne pozycje kosztów wymagające sprawdzenia.
Szanowni Państwo! Konsekwentna realizacja przyjętego celu jakim była poprawa efektywności zarządzania naszą spółdzielnią dała wymierne efekty w osiągniętych wynikach za 2012 r. i umocniła dobrą i stabilną sytuację finansową spółdzielni. Odnotowano dalszy spadek kosztów, wzrost zysku i środków na rachunkach bankowych, i tak:
- koszty na 31.XII. 2012 r. wyniosły 28. 064 tys. zł i spadły w stosunku do roku 2011 o 606 tys. zł ,
w stosunku do roku 2010 o 2.905 tys. zł.,
- zysk netto wyniósł 734, 6 tys. zł i wzrósł w stosunku do roku 2011 o 77.2 tys.zł, w stosunku do roku
2010 o 319,9 tys. zł.,
- stan środków pieniężnych na rachunkach bankowych na 31 XII.2012 r. wyniósł 12.262 tys. zł i wzrósł
w stosunku do roku 2011 o 1.265 tys. zł, w stosunku do roku 2010 r. o 5.182 tys. zł.
Wzrost środków na rachunkach bankowych jest wynikiem wprowadzenia odrębnych rachunków bankowych na środki funduszu remontowego dla budynków wysokich i dla nieruchomości o zabudowie niskiej oraz racjonalnej gospodarki tymi środkami.
Uwzględniając całokształt działalności jak i osiągnięte wyniki za 2012 r. Rada Nadzorcza wnosi o:
- podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania i bilansu za 2012 r.,
- udzielenia absolutorium za okres sprawozdawczy członkom Zarządu,
- zaakceptowane sprawozdania Rady Nadzorczej przez Walne Zgromadzenie
zatwierdzonego na posiedzeniu Rady w dniu 15.05.2013 r.
Sekretarz Rady Przewodniczący
Rady Nadzorczej Rady Nadzorczej
Załącznik do sprawozdania
Uchwała 1 – w sprawie zmian w regulaminie zlecania dostaw i usług obcym wykonawcom.
Uchwała 2 - w sprawie zmiany w regulaminie zasad i trybu organizacji przetargów na roboty remontowe
i budowlane w SM”Zakrzewo” dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego oraz Budżetu Państwa w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia
i mazury na lata 2007-2013.
Uchwała 3 – w sprawie upoważnienia osób z ramienia Rady Nadzorczej do Uczestniczenia w posiedzeniach
komisji przetargowych Spółdzielni.
Uchwała 4 - w sprawie źródła pokrycia niedoboru w zużyciu wody z tytułu różnic we wskazaniach wodomierzy
głównych a suma wskazań wodomierzy indywidualnych zainstalowanych w lokalach mieszkalnych.
Uchwała 5 – w sprawie zatwierdzenia struktury organizacyjnej Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakrzewo”.
Uchwała 6 – w sprawie działalności społeczno-kulturalnej Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakrzewo” w Elblagu.”
Uchwała 7 – w sprawie zmiany podmiotu gospodarczego w zakresie remontów i konserwacji dźwigów
w zasobach SM „Zakrzewo”.
Uchwała 8 – w sprawie zmian w opłatach za używanie lokali mieszkalnych od dnia 01 marca 2012r .
Uchwała 9 – w sprawie zmian w opłatach za używanie lokali mieszkalnych od dnia 01 marca 2012 w pozycji
centralne ogrzewanie.
Uchwała 10 – w sprawie uchwalenia planu działalności społeczno-kulturalnej Spółdzielni na rok 2012.
Uchwała 11 – w sprawie zabezpieczenia, w formie obciążenia nieruchomości, umowy o dofinansowanie projektu
pn.”Uruchomienie Zintegrowanego Systemu Informatycznego Wspomagającego Zarządzanie
Spółdzielnią Mieszkaniową wraz z systemem odczytu I monitoringu zużycia mediów w Spółdzielni
Mieszkaniowej „Zakrzewo” w Elblągu .
Uchwała 12 – w sprawie zmian w regulaminie zlecania dostaw i usług, obcym wykonawcom.
Uchwała 13 – w sprawie wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego Zdzisławie
Dorsz.
Uchwała 14 – w sprawie wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego Cezaremu
Stefańskiemu.
Uchwała 15 – w sprawie wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego Ryszardowi
Urbańskiemu.
Uchwała 16 – w sprawie wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego Danucie
Barańskiej.
Uchwała 17 – w sprawie wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego Marcie
Rosiczka.
Uchwała 18 – w sprawie wykreślenia z rejestru członków Spółdzielni Krystyny Mikołajczyk.
Uchwała 19 – w sprawie odwołania członka Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakrzewo” w Elblągu.
Uchwała 20 – w sprawie podziału członków Spółdzielni na części Walnego Zgromadzenia.
Uchwała 21 – w sprawie zmiany uchwały Nr 49/2011 Rady z dnia 26.10.2011r.
Uchwała 22 – w sprawie zaciągnięcia przez Spółdzielnię kredytu bankowego z przeznaczeniem na
termomodernizację elewacji, remont balkonów i dźwigów osobowych w budynku przy ul.
Podgórnej 2-7 w Elblągu.
Uchwała 23 – w sprawie przyjęcia opinii i raportu z badania sprawozdania Finansowego Spółdzielni za 2011 r.
Uchwała 24 – w sprawie dzierżawy lokalu użytkowego położonego przy Al. Odrodzenia 10, II kondygnacja
o powierzchni ok. 930 m2.
Uchwała 25 – w sprawie realizacji inwestycji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w
ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013 –
termomodernizacji budynku przy ul. Wiejskiej 3B,28 i Szarych Szeregów 22-23.
Uchwała 26 – w sprawie realizacji inwestycji ze środków z kredytu z udziałem Banku Gospodarstwa Krajowego
– termomodernizacja budynków przy ul. Wiejskiej 3C i Wiejskiej 33.
Uchwała 27 – w sprawie realizacji inwestycji ze środków z kredytu z udziałem Banku Gospodarstwa Krajowego –
termomodernizacja budynków Przy ulicach: Wiejska 19,20,21,22,23,25,26 i 27,Robotniczej 250
i 252 i Szarych Szeregów 16-18.
Uchwała 28 – w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały przedkładanej przez Zarząd Spółdzielni
Mieszkaniowej „Zakrzewo” na Walne Zgromadzenie w przedmiocie ustalenia najwyższej sumy
zobowiązań, jaką Spółdzielnia może zaciągnąć z przeznaczeniem na termomodernizację
budynków przy ul.Wiejskiej 3 B, Wiejskiej 28 i Szarych Szeregów 22-23.
Uchwała 29 – w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały przedkładanej przez Zarząd Spółdzielni
Mieszkaniowej „Zakrzewo” na Walne Zgromadzenie w przedmiocie ustalenia najwyższej sumy
zobowiązań, jaką Spółdzielnia może zaciągnąć z przeznaczeniem na termomodernizację
budynków przy ul. Wiejskiej 3 C i Wiejskiej 33.
Uchwała 30 – w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały przedkładanej przez Zarząd Spółdzielni
Mieszkaniowej „Zakrzewo” na Walne Zgromadzenie w przedmiocie ustalenia najwyższej sumy
zobowiązań, jaką Spółdzielnia może zaciągnąć z przeznaczeniem na termomodernizację
budynków przy ul. Wiejskiej 19,20,21,22,23, 25,26 i 27,Robotniczej 250 i 252 oraz Szarych
Szeregów 16-18.
Uchwała 31 – w sprawie zbycia nieruchomości gruntowej – boisko przy ul. Al. Odrodzenia.
Uchwała 32 – w sprawie zbycia nieruchomości oraz budynków znajdujących się na działce przy ul. Płk. Dąbka
213 wraz z udziałami w prawie współużytkowania wieczystego drogi.
Uchwała 33 – w sprawie zbycia nieruchomości oraz budynków znajdujących się na działce przy ul. Płk. Dąbka
213 oraz ul. Szarych Szeregów wraz z udziałami w prawie współużytkowania wieczystego drogi.
Uchwała 34 – w sprawie uchylenia uchwały nr 27/2012 Rady Nadzorczej Spółdzielni z dnia 30.04.2012 r.
Uchwała 35 – w sprawie realizacji inwestycji ze środków z kredytu z udziałem Banku Gospodarstwa Krajowego –
termomodernizacja budynków przy ulicach: Wiejska 22,25,26,27, ul. Kasprzaka 7-9,
ul. Okulickiego 1-3, ul. Robotniczej 250.
Uchwała 36 – w sprawie uchylenia uchwały nr 30/2012 Rady Nadzorczej Spółdzielni z dn. 30.04.2012 r.
Uchwała 37 – w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały przedkładanej na Walne Zgromadzenie
w przedmiocie ustalenia najwyższej sumy zobowiązań, jaką Spółdzielnia może zaciągnąć z
przeznaczeniem na termomodernizację budynków przy ul. Wiejskiej 22,25,26,27, Kasprzaka
7-9, Okulickiego 1-3, Robotniczej 250.
Uchwała 38 – w sprawie obniżenia wartości prawa odrębnej własności lokali mieszkalnych.
Uchwała 39 – w przedmiocie wyrażenia zgody na ustanowienie pełnomocnika do dokonywania czynności
prawnych związanych z kierowaniem bieżącą działalnością Spółdzielni.
Uchwała 40 – w sprawie zmiany planu rzeczowo-finansowego remontów i Konserwacji zasobów Spółdzielni za
rok 2012.
Uchwała 41 – w sprawie uchylenia uchwały nr 3/2012 Rady Nadzorczej z dnia 30.01.2012 r.
Uchwała 42- w sprawie zatwierdzenia planu pracy Rady Nadzorczej na II półrocze 2012 r.
Uchwała 43- w sprawie zmian w opłatach za używanie lokali mieszkalnych od dnia 1 października 2012 r.
Uchwała 44- w sprawie zaciągnięcia przez Spółdzielnię kredytu bankowego z przeznaczeniem na
termomodernizację ścian budynków mieszkalnych przy ulicach Wiejskiej 3 B, Wiejskiej 28,
Szarych Szeregów 22-23 w Elblągu.
Uchwała 45- w sprawie zabezpieczenia, w formie obciążenia nieruchomości, umowy o dofinansowanie projektu
pn. „Elbląskie osiedle Zawada przyjazne ludziom i środowisku – nieruchomości przy ul. Wiejskiej
3B, Wiejskiej 28, Szarych Szeregów 22-23 w Elblągu”.
Uchwała 46- w sprawie zatwierdzenia struktury organizacyjnej Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakrzewo”.
Uchwała 47- w sprawie zmiany regulaminu rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków i dokonywania
rozliczeń z użytkownikami lokali za centralne ogrzewanie i podgrzewanie wody.
Uchwała 48- w sprawie zmiany regulaminu rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków wyposażonych
w podzielniki kosztów centralnego ogrzewania i dokonywania rozliczeń za jego zużycie z
użytkownikami lokali.
Uchwała 49- w sprawie zmiany zasad obciążania członków Spółdzielni kosztami działalności społecznej,
oświatowej i kulturalnej.
Uchwała 50- w sprawie aktualizacji planu remontów zasobów Spółdzielni na rok 2012.
Uchwała 51- w sprawie obniżenia wartości prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego nr 22 przy ul.
Marcina Kasprzaka 7.
Uchwała 52- w sprawie odwołania Ryszarda Tomaszewskiego z funkcji zastępcy przewodniczącego Rady
Nadzorczej SM ‘Zakrzewo” w Elblągu.
Uchwała 53- w sprawie wyboru zastępcy Przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółdzielni.
Uchwała 54- w sprawie wyboru na stanowisko członka Zarządu.
Uchwała 55- w sprawie zmian w zasadach naliczania niektórych składników opłat ponoszonych przez lokatorów
z tytułu eksploatacji lokali mieszkalnych.
Uchwała 56- w sprawie wprowadzenia w opłatach za lokale mieszkalne w nieruchomościach budynkowych przy
ul. Wiejskiej 33 oraz ul. Wiejskiej 46A i 46B pozycji pn. „spłata pożyczki wewnętrznej z tytułu
funduszu remontowego.
Uchwała 57- w sprawie wykreślenia Rafała Kacprzyka z rejestru członków Spółdzielni.
Uchwała 58- w sprawie wykreślenia Piotra Borkowskiego z rejestru członków Spółdzielni.
Uchwała 59- w sprawie wykreślenia Krystyny Nieć z rejestru członków Spółdzielni.
Uchwała 60- w sprawie wykreślenia Bronisławy Sawińskiej z rejestru członków Spółdzielni.
Uchwała 61- w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Zastępcy Prezesa Spółdzielni ds. Technicznych, Zastępcy
Kierownika Spółdzielni.
Uchwała 62- w sprawie zmian w opłatach za użytkowanie lokali mieszkalnych.
Uchwała 63- w sprawie zbadania sporządzenia sprawozdania finansowego Spółdzielni za rok 2012.
Uchwała 64- w sprawie uchwalenia regulaminu gospodarki finansowej Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakrzewo”
w Elblągu.
Szanowni Państwo,
Wybrana w 2010 r. Rada Nadzorcza podjęła szereg działań mających na celu wyeliminowanie błędów w dotychczasowym sposobie zarządzania naszą spółdzielnią, którego skutkiem było generowanie zbyt wysokich kosztów i stale rosnące czynsze. Wprowadzone zmiany organizacyjne takie jak: zmiana struktury organizacyjnej, racjonalizacja zatrudnienia, likwidacja zaniedbań i „wąskich gardeł” w zakresie windykacji należności czynszowych, wprowadzenie nowoczesnych systemów elektronicznych do odczytu wody, informatyzacja w zakresie finansowo-księgowym, zmiana w sposobie administrowania zasobów mieszkaniowych i obsługi mieszkańców, dały wymierne efekty, co potwierdza zasadność tych zmian.
Nowe spojrzenie na administrowanie zasobami spółdzielni zaowocowało opracowaniem i wdrażaniem programu termomodernizacji osiedla. Dofinansowanie z Unii Europejskiej, środki funduszu remontowego budynków oraz kredyt bankowy pozwoliły na to, że już 889 lokali tj.21% ogółu lokali Spółdzielni korzysta z oszczędności na cieple.
Dofinansowanie Unii Europejskiej umożliwiło też zakup i montaż wodomierzy z nakładkami elektronicznymi oraz systemu finansowo - księgowego.
Uwzględniając obowiązek pokrywania przez członków spółdzielni lub osoby niebędące członkami spółdzielni kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, podzielono koszty według rodzaju zużytego zasobu. Określono koszty bezpośrednio odnoszące się do danego budynku oraz ustalono metody i klucze podziałowe do kosztów pośrednich, które nie mogą być bezpośrednio przypisane do danego budynku lub nieruchomości. Wydzielono odrębne rachunki bankowe na środki funduszu remontowego dla budynków wysokich i dla nieruchomości przy zabudowie niskiej. Określono wydatki realizowane z funduszu remontowego.
Wprowadzono jednolity druk opłat czynszowych określający koszty zależne i niezależne od spółdzielni.
Zmiany w zakresie ewidencji i zasad rozliczania kosztów dają mieszkańcom danego budynku możliwość wpływu na wysokość tworzonych kosztów i korzystanie z uzyskanych oszczędności, na racjonalną gospodarkę środkami funduszu remontowego oraz podejmowanie decyzji czy chcą gromadzić środki na termomodernizację swojego budynku, czy wydawać na inne remonty.
Zmiany te usprawniają także planowania kosztów, zwiększają odpowiedzialność Zarządu za utrzymanie kosztów na racjonalnym poziomie oraz usprawniają kontrolę kosztów przez Radę Nadzorczą i członków spółdzielni.
Indywidualizacja kosztów wprowadza konieczność terminowego dokonywania opłat czynszowych oraz rzetelnego deklarowania osób zamieszkujących w danym lokalu. Nierzetelność powoduje, że mogą być podwyższone stawki na pokrycie zobowiązań za zużyte zasoby, nie jak dotychczas dla wszystkich mieszkańców spółdzielni a tylko dla mieszkańców danego budynku.
Powyższa informacja jest wynikiem bardzo dużego zainteresowania członków naszej spółdzielni tematem kosztów i nieoczekiwanym licznym przybyciem na spotkanie z mieszkańcami w dniu 10.04.2013r. Za brak miejsc siedzących serdecznie przepraszamy i mamy nadzieję, że powyższa informacja chociaż w jakiejś części wyjaśni nurtujące Państwa pytania.
Elbląg, maj 2013 r.
SEKRETARZ R.N. PRZEWODNICZĄCY R.N.
Jerzy Janiszewski Elżbieta Szneidrowska